ثبت طرح صنعتی و مزایای آن چیست؟
نوشته شده توسط : hi

در زمینه فعالیت فکری  معمولا سه بخش بسیار مهم وجود دارد که شامل اختراع ،ثبت طرح صنعتی و ثبت علامت یا نشان تجاری وجود دارد.در ثبت طرح صنعتی معمولا فعالان حوزه صنعت و واحد های تولیدی در خصوص ظاهر محصول سرو کار دارند.

به همین دلیل ظاهر اولیه طرح و نوع آن شرط اول برای ثبت طرح خواهد بود که حتی ممکن است فناوری یا تکنولوژی یک طرح صنعتی تکراری باشد.

به عنوان مثال می توان به طراحی خودروهای جدید اشاره کرد که ممکن است تکراری باشد . خودرو یک بار برای همیشه طراحی شده است اما ممکن است برخی تغییرات در قطعات و اجرای آن همچنان  تغییرات محسوب می شود . اما تغییر در شکل ظاهری خودرو را می توان به عنوان طرح صنعتی ثبت کرد.

پس نتیجه می گیریم که ثبت اختراع با ثبت طرح صنعتی متفاوت است و نباید این دو را باهم یکی بدانیم . بنابرین ممکن است یک طرح به هر دو صورت که گفتیم به ثبت برسد.

مزایای ثبت طرح صنعتی

به طور کلی ثبت هرکدام از آثار اختراع ، ثبت طرح صنعتی یا علامت تجاری می تواند مزایای بسیاری را در بر داشته باشد . البته باید بگوییم که نوع مزایای ثبت این آثار باهم متفاوت است . که در ادامه به مزایای ثبت طرح صنعتی اشاره می کنیم.

فروش طرح صنعتی:

شما با داشتن گواهی ثبت این نوع اثر می توانید از حق واگذاری امتیاز آن استفاده کنید و طرح صنعتی خود را به فروش برسانید وآن را به دیگران واگذار کنید . البته قیمت هر طرح بستگی به کاربرد و جذابیتی که دارد می تواند متفاوت باشد.علی رغم فروش امتیاز طرح از جانب دارندگان آن اما بازم دارای پیچیدگی های حقوقی نیز می باشد.

جلوگیری از تقلب:

معمولا به هنگام ثبت هر اثر جدید ، در خصوص کپی برداری آن ، راستی آزمایی به عمل می آید و در صورت کپی برداری آن اثر ثبت نخواهد شد به همین دلیل ثبت اثر باعث جلوگیری سرقت آن اثر توسط افراد دیگر می شود. از طرف دیگر، با ثبت کردن طرح صنعتی در خصوص بروز هرگونه مشکل یا دعاوی حقوقی ، می‌توان به راحتی از حق خود دفاع کرد.

برخورداری از امتیازات:

برای ارتقای یک برند و بالا بردن سوابق فرد طراح ، ثبت طرح می تواند نقش بسیار زیادی داشته باشد . از طرفی دیگر برای بهبود برند و معروفیت محصول مورد نظر ثبت طرح صنعتی برای شخصیت های حقوقی مانند شرکت ها می تواند مزایای متعددی داشته باشد.

بهبود فروش محصول:

واحدهای تولیدی که جزو اشخاص حقوقی می شوند با ثبت طرح صنعتی خود می توانند اثرگذاری قابل توجهی بر روی محصولات خود داشته باشند . چنانچه محصولی دارای این ویژگی ها باشد می تواند باعث بالارفتن اعتبار و ارزش خود شود.

مزایای شخصی:

شما حتی اگر به صورت شخصی اقدام به ثبت طرح خود کنید در بسیاری از موارد می توانید از مزایای آن برخوردار شوید. به عنوان مثال : شما معمولا می‌توانید در استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان یا تاسیس شرکت‌های دانش ‌بنیان از این سوابق خود استفاده کنید.

 

منبع : ثبت شرکتها





:: برچسب‌ها: ثبت برند , ثبت طرح صنعتی , ثبت شرکتها ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: