اعضای گروه صحنه جرم و موارد صدور دستور آن
نوشته شده توسط : hi

زمانی که جرمی محقق می گردد، مراجع قضایی باید اقدامات و تحقیقات اولیه را انجام دهند تا بتوانند عدالت را برقرار و رای صحیح و مقتضی را صادر نمایند.

برای صدور رای باید تحقیقات اولیه انجام شود که از سوی دادسرا این اقدامات صورت می گیرد و از جمله اقدامات این اولیه، تحقیقات محلی و بررسی صحنه جرم در صورت نیاز است که از جمله وظایف دادسرا محسوب می شود.

قانونگذار در قانون آیین دادرسی کیفری بررسی صحنه جرم از سوی دادسرا را بر عهده گروهی قرار داده و همچنین اعضای گروه بررسی صحنه جرم و کیفیت حفظ ادله در صحنه جرم را بر شمرده است؛ به همین دلیل در این مقاله به بررسی، اعضای گروه بررسی صحنه جرم و موارد صدور و دستور می پردازیم.

اعضای گروه بررسی صحنه جرم

بررسی صحنه ای که در آن جا جرم محقق شده است را باید بر اساس قانون توسط اشخاص مسئول و متخصصی انجام شود که قانونگذار معین کرده است؛ این اشخاص وظیفه قانونی بررسی صحنه جرم و مستند سازی ادله را برعهده دارند.

بر همین اساس اعضای گروه بررسی صحنه جرم بر طبق قانون آیین دادرسی کیفری عبارتند از: پزشک قانونی، کارشناسان بررسی صحنه جرم، کارشناسان تشخیص هویت و کارآگاهان نیروی انتظامی و عندالللزوم سایر کارشناسان می باشند.

اگر نظارت بر گروه بررسی صحنه جرم نیاز باشد و یا نیاز به سرپرستی گروه باشد، این امر بر طبق قانون برعهده بازپرس می باشد.

همچین منشی صحنه جرم، شخصی است که براساس تشخیص بازپرس پرونده، از بین کارکنان اداری تعیین می شود و وظیفه تعیین صورت مجلس و ثبت و ضبط دستورات را برعهده خواهد داشت.

موارد صدور و دستور بررسی صحنه جرم

برای بررسی موارد صدور و دستور بررسی صحنه جرم باید گفت که در واقع منظور از موارد صدور دستور مواردی که ممکن است در صورت صدور و دستور بررسی صحنه جرم مورد درخواست باشد، این موارد که در بررسی صحنه جرم درخواست می گردد علی الاصول عبارتند از:

ترسیم کروکی به منظور حفظ موقعیت جسد در صحنه جرم، عکس برداری از محل به منظور کشف هویت متوفی، در صورت امکان فیلم برداری با هدف کشف چگونگی فوت متوفی می باشد، اما این امکان وجود دارد که هویت متوفی معلوم و مشخص نباشد که در این حالت باید به دستور بازپرس اقدامات ذیل انجام شود:

  • علائم و مشخصات جسد به طور دقیق در صورت مجلس قید می شود.
  • اثر انگشتان دست متوفی در پرونده ثبت و برای تشخیص هویت به هر نحو که مقتضی بداند اقدام می شود.
  • در صورت ضرورت تصویر متوفی در پایگاه های اطلاع رسانی نیروی انتظامی یا پزشکی قانونی یا به نحوه مناسب دیگر منتشر می شود.




:: برچسب‌ها: وکیل در مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: